Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Rasvanpoltto

Mitä rasvanpoltto on? Se on sitä, että ihminen käyttää energianlähteenään rasvaa, jolloin rasvakudos vähenee. Ihminen käyttää pääasiallisina energianlähteinään hiilihydraatteja ja rasvaa. Laihduttajan on tärkeää olla tietoinen menetelmistä, joiden avulla saadaan elimistö käyttämään mahdollisimman paljon rasvoja energianlähteenään. Painonpudotuksen tarkoitus ei ole nimittäin pudottaa painoa niin paljon kuin mahdollista vaan vähentää rasvan määrää mahdollisimman paljon. Sinun tulee siis tietää, miten rasvanpolttoa tehostetaan. Lue eteenpäin, niin kerromme, kuinka saat rasvan palamaan!

Rasvanpolton periaate

Rasvanpolttoa pystyy tehostamaan muutamilla suhteellisen yksinkertaisilla konsteilla. Rasvanpolton tehostamisen kolme tärkeintä kokonaisuutta ovat: liikunta, ravinto ja lisäravinteet. Kun saat nämä kaikki kolme osa-aluetta loksahtamaan kohdilleen, alkaa tuloksia näkyä. Lue näiden kolmen asian yhtedestä rasvanpolttoon alempaa lisää.

Rasvanpolttoa tapahtuu liikunnan aikana, mutta myös liikunnan jälkeen. Liikunnan teholla on oma vaikutuksensa tähän asiaan. Ennen liikuntaa syöty ravinto vaikuttaa myös siihen, kuinka paljon elimistö käyttää energianlähteenään rasvaa ja hiilihydraatteja. Rasvanpolttoliikunnaksi usein sanotaan matalalla teholla tehtyä liikuntaa kuten esimerkiksi kävelylenkkiä tai pyöräilyä. Tällöin kehon pääasiallisena energianlähteenä toimivat rasvavarastot. Asia ei kuitenkaan ole aivan näin yksinkertainen. Onko matalatempoinen liikunta kuitenkaan parasta kokonaisuuden kannalta, kun tavoitteena on painonpudotus ja maksimaalinen rasvanpoltto? Lue aiheesta lisää täältä.

Syömisen vaikutus rasvanpolttoon

Ravinto on yksi olennainen asia, millä pystyy vaikuttamaan rasvanpolttoon. Pääsääntö on, että mitä enemmän syöt hiilihydraatteja sitä vähemmän rasva palaa. Kuten kerrottua, hiilihydraatit ovat rasvojen lisäksi kehon toinen pääasiallinen energianlähde. Suosi siis vähähiilihydraattista ruokavaliota. Trendin mukainen muotisana tälle on karppaus.Etenkin ennen liikuntasuoritusta nautitulla aterialla on selvä vaikutus liikunnan aikana tapahtuvaan rasvanpolttoon. Lue lisää ravinnon vaikutuksesta rasvanpolttoon ravinto-osiosta.

Miten liikunta vaikuttaa rasvanpolttoon

Luonnollisesti liikunta lisää energiankulutusta ja näin ollen myös rasvanpolttoa. Liikunta on tärkeässä osassa painonpudotusta ja rasvanpolttoa siinä missä ravinto ja lisäravinteetkin. Ilman kuntoliikuntaa on mahdotonta saada tiukkaa vartaloa ja matalaa rasvaprosenttia.

Matalatempoinen liikunta on ns. ”rasvanpolttoliikuntaa”, koska silloin elimistö käyttää pääasiallisena energianlähteenään rasvoja. Toki riippuen tietysti, mitä olet edellisellä aterialla syönyt. Emme kuitenkaan suosittele pelkkiä tunnin kävelylenkkejä laihduttajille. Korkealla teholla tehty treeni nimittäin antaa hurjan potkun aineenvaihdunnalle, jonka vuoksi rasvaa palaa treenin aikana, mutta myös pitkästi treenin jälkeen.

Aloita oma rasvanpolttodieettisi jo vaikka tänään. Tutustu sivustoomme ja lue, millaista on toimiva rasvanpolttotreeni, millainen ravinto kiihdyttää rasvanpolttoa sekä tutustu parhaisiin rasvanpolttajiin!

Oma treeniohjelma

Haluatko oman treeniohjelman?

Saat sen nyt -20%. Klikkaa tästä!