Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Kuntoilijan toimivat motivaatiovinkit

 

1. Selkeät kirjalliset tavoitteet

Tärkeintä on ensimmäiseksi määrittää itselleen selkeät tavoitteet. On ehdottoman tärkeää, että teet tavoitteet kirjallisena ja pidät ne esillä niin, että näet ne joka päivä. Kirjallisten tavoitteiden tehneet onnistuvat tavoitteissaan tutkitusti huomattavasti todennäköisemmin kuin ne, jotka pitävät tavoitteet vain mielessään.
 
 

2. Hanki treenikaveri

Innokas ja motivoitunut treenikaveri on kullan arvoinen. Sovi treenikaverisi kanssa treeniajat etukäteen, jolloin sinä et voi luistaa laiskuuttasi treenamisesta, koska olet jo luvannut kaverillesi. Treeniin motivoituminen ja treenin läpikäyminen täydellä teholla on huomattavasti helpompaa yhdessä kaverin kanssa. Kannustakaa toisianne kovempiin suorituksiin ja puskekaa toista yrittämään silloin, kun toisella ei kulje. Vinkki: Älä kuitenkaan hanki treenikaveria, joka mielummin lukee kuntosalilla 7 päivää -lehteä kuin tekee toistoja.
 
 
 

3. Pyydä tukea

Läheisten tuki on tärkeää. Voi olla vaikeaa tavoitella painonpudotusta ja muutosta elämäntapoihin, jos kumppanisi tai perheenjäsenesi tykkää sohvalla makoilusta ja ostaa kaupasta jääkaappiin epäterveellisiä ruokia. Yritäppä siinä sitten pysyä ruokavaliossasi, kun toinen vieressä syö pitsaa tai jäätelöä. Kerro tavoitteistasi läheisille ihmisillesi. Perustele läheisillesi, että miksi haluat päästä tavoitteisiisi ja miksi se on sinulle niin tärkeää. Onnistumisen todennäköisyys nousee huomattavasti, kun saat läheisesi ymmärtämään tavoitteesi ja tukemaan sinua niihin pääsemisessä.  
 

 

4. Kuuntele musiikkia treenatessasi

Musiikin inspiroiva vaikutus on uskomaton. Hanki musiikkilaite, jonka voit ottaa mukaan salille ja lenkille. Lataa laitteeseen sinua motivoivia ja inspiroivia lauluja. Hyvä musiikki saa sinut hyvälle ja positiiviselle mielelle, jolloin kova treenikään ei tunnu pahalta. Esimerkiksi kuntosalilla omalla mielentilalla on selvä vaikutus treenitehoon. 
 
 
 
 

5. Pidä päämäärä aina mielessäsi

Tämä liittyy asettamaasi tavoitteeseen. Pidä tavoite aina mielessäsi. Mieti ja maistele tunnetta, miltä olosi tuntuu, kun olet saavuttanut tavoitteen. Joskus treenaamaan lähteminen saattaa vastustaa. Älä mieti, mitä tavoitteeseen pääseminen vaatii vaan mieti mitä se antaa. Keskity tekemään asioita, jotka vievät sinua tavoitteitasi kohti. Treenaamaan lähteminen on vaikeaa, mutta en ole tavannut ketään kuka olisi koskaan manannut sitä, kun tuli lähdettyä treenaamaan. Treenin jälkeen olet siis tyytyväinen, että otit itseäsi niskasta kiinni ja lähdit treenaamaan.
 
 
 

6. Julkiset tavoitteet

Julkiset tavoitteet "pakottavat" sinua onnistumaan sosiaalisen paineen vuoksi. Et varmaankaan halua epäonnistua, kun muut tietävät tavoitteestasi? Kerro tavoitteistasi ystäville ja perheenjäsenille. Voit aloittaa myös kirjoittamaan blogia omasta kuntoilutavoitteestasi. 
 

 

7. Treenipäiväkirja

Treenipäiväkirjan pitäminen on myös yksi tutkittu juttu, mikä auttaa kuntoilutavoitteiden saavuttamisessa. Merkitse jokainen treenisi muistiin. Näin pystyt hyvin seuraamaan edistystäsi. Näet, miten painot kuntosalilla ovat kehittyneet ja kuinka paljon vähemmän aikaa saman lenkin tekemiseen menee.
 

 

8. Aloitusvaiheen kuvat

Ota heti kuntoiluprojektisi alussa itsestäsi kuvat. Ota kuvat edestä, sivulta ja takaa. Peilistä ihminen joskus saattaa nähdä sen millaiseksi itsensä mielessään kuvittelee. Kuvista jos mistä on kaikkein helpoin konkreettisesti nähdä oma kehityksen. Kuvaa itsesi esimerkiksi kahden viikon välein ja ota aina samanlaiset kuvat, jotta ne olisivat vertailukelpoisia.  
 

 

9. Leikkimielinen veto

Vedonlyönti saattaa motivoida kilpailuhenkisiä ihmisiä enemmän kuin mikään muu. Lyö vetoa ystäviesi, perheenjäseniesi tai työkavereidesi kanssa esimerkiksi pienestä rahasummasta tai jostain muusta sopivasta porkkanasta. Älä kuitenkaan laita peliin liian suuria panoksia, ettei haaste käänny sinua vastaan ja paineet nouse liian suuriksi.  
 

 

10. Palkitse itsesi

Itseään on syytä myös välillä palkita kovasta työstä ja onnistumisista. Aseta itsellesi päätavoite ja pieniä välitavoitteita. Aina, kun saavutat tavoitteen, palkitse itsesi. Toiset palkitsevat herkuilla ja toiset jollain muulla. Jos päätät palkita itsesi herkuilla, älä herkuttele kuitenkaan liiallisesti äläkä enempää kuin yhtenä päivänä.